Hyvä
valtuutettu ajaa koko kunnan etua
Edellä
oleva otsake on Yle Uutisvahti sivulta. Artikkeli perustuu Kunnallisalan
kehittämissäätiön tekemään kyselyyn. Kyselyn mukaan 82 % vastaajista arvostaa
sitä, että valtuutettu pitää yhteyttä äänestäjiin, ajaa määrätietoisesti näiden
etua, on räväkkä, aloitteellinen ja esiintymiskykyinen. Hyvä kunnanvaltuutettu
on ennen kaikkea itsenäinen ja ajaa koko kunnan etua.
Puolueuskollisuudella
ei ole kyselyyn vastanneiden mielestä niin väliä, jos vain ehdokkaiden joukosta
löytyy ns. hyvä tyyppi.
Tästä tuoreesta uutisoinnista tuli kimmoke kirjoittaa
omia näkemyksiä em. asiasta ja vähän muustakin. Miten meidän valtuutetut ovat
toimineet? Se on jokaisen itse arvioitava. Omalta osaltani olen lehdissä ja
blogeissa parhaani mukaan kirjoittanut kiinnostavista päätöksistä ja siten pitänyt
yhteyttä kuntalaisiin. Puoluekuriin en voi yhtyä silloin, kun se sotii minun
näkemystäni vastaan.
Mielestäni pienissä kunnissa ei tarvita ollenkaan
puoluepolitiikkaa. Olen varma, että jos Pyhäjärvelläkin valittaisiin
valtuustoon henkilöitä, joilla on mahdollisimman paljon edellä lueteltuja
ominaisuuksia, unohtamatta eri sukupuolet ja ennen kaikkea nuoret,
päätöksentekokulttuuri muuttuisi. Olisi mielenkiintoista, jos meillä tehtäisiin vastaava kysely.
Kalevi Lehtomäki reposteli kirjoituksessaan viime Pyhäjärven
Sanomissa joulukuun valtuuston kokouksesta. Sanat ”keskusteluja” ja
”valmistelu” toistuivat kirjoituksessa toistamiseen. Ensimmäisessä kappaleessa
hän toteaa: että ” valtuutetut on valittu päättämään. Ei keskustelemaan vain
valtuustossa ja valittamaan menneistä asioista.” Minun mielestä
valtuustonkokoukset ovat nimenomaan paikka, jossa valtuutettujen tulee saada ja
pitää sanoa mielipiteensä käsiteltävään asiaan. Namo lähetykset kuntalaisille
tulee avata, se toisi kaivattua avoimuutta asioiden käsittelyssä. Valitettavasti näyttää siltä, että tällä
valtuustokaudella Pyhäjärveä on ”tyhjennetty” määrätietoisesti. Päätökset
tehdään pienessä piirissä sinulle minulle tapaan. Lisäksi Pyhäjärven asioista
näytetään päätettävän myös Selänteen taholta.
Kalevi, puhut riitelystä. Kuka/ketkä riitelevät? Puhut neuvotteluista. Nyt valtaapitävät ovat
istuneet neljä vuotta, eikö tuona aikana ole ollut mahdollisuus neuvotella.
Selännepalvelut kustannuksineen ovat hiertäneet perustamisesta lähtien. Kysyä
sopii, ovatko kuntayhtymän edustajamme toimineet Pyhäjärven
ja pyhäjärvisten etuja ajaen. Erittäin valitettavaa on se, että kuntayhtymän
hallitus ja johtavat viranhaltijat näyttävät tekevän tärkeitä päätöksiä, joista
meille valtuutetuille tieto tulee myöhemmin, tai ei ollenkaan.
Lehtomäki kirjoittaa, että valtuustossa ”voimme antaa
neuvottelijoille neuvoja, miten asiat Selänteessä pitäisi hoitaa”. Toisaalla sanot, ettei valtuustoon tulla
keskustelemaan, vaan päättämään asioista. Aika ristiriitaisia lauseita.
Selänteen perussopimuksen valuviat tulee korjata välittömästi. Perussopimusta
tulee noudattaa kaikilta osin. Joka
vuosi tapahtuu vain niin, että talousarvio tulee kuntayhtymän päättämänä meille
myöhemmin valtuuston käsittelyyn.
Kyse on n. 25 miljoonan kuluerästä. Lehtomäen mielestä siitä ei saisi
keskustella! Onko vastuullista kuitata kokouspalkkio pitämällä turpansa kiinni?
Edelleen Lehtomäki kirjoittaa, ettei ole vastuullista
perätä 1 milj. säästöjä Selänteestä. Lehtomäki voi ottaa laskimen, varmuuden
vuoksi sellaisen, jossa on paperirulla ja istua pöytään. On vain niin, että eri
vuosien Selänteen tilinpäätösluvut antavat aihetta moniin kysymyksiin. Esim.
henkilöstömenot Pyhäjärven osalta olivat v, 2014 yhteensä 11,2 milj. euroa, v.2015
tilinpäätöksessä 11,9 milj. euroa, joka merkitsisi arviolta noin 300 henkilön
työpanosta sote asioiden hoidossa Pyhäjärvellä! Minulle on kyllä kerrottu, ja
Jukka Lehtosaaren antaman selvityksen mukaan noin 220 henkilöä tarvitaan
Pyhäjärven soteasioiden hoitoon. Lehtomäki voi katsoa Selänteen talousarviosta,
että nyt on vuodelle 2017 jostain syystä budjetoitu 10,1 milj. Mitä tuo 1,8
miljoonan euron vähennys nyt sitten tarkoittaa? Miten tuo määräraha
yht´äkkiä aleni????
Olemme kärvistelleet useita vuosia ilman vakituisia
lääkäreitä. Selänteen edustajat ovat koettaneet saada meille lääkäreitä, miksi
Selänteen edustaja? Jos meille haetaan lääkäreitä, on täysin selvää, että
kaupungiltamme on oltava edustajat. On laadittava näyttävä ”tietoiskupaketti”
paikkakunnastamme ja iloisen, positiivisen luonteen omaavat henkilöt
vastaanottokaartiin.
Paikkakuntamme tarvitsee oman Selännevastaavan,
Mielestäni hänen tehtäviinsä kuuluu laatia talousarvio meidän tilauksemme
perusteella ja tuoda se valtuustomme päätettäväksi. Hänen tulee seurata
tarkkaan Pyhäjärven budjetin noudattamista. Tärkeää on myös selvittää yhdessä
henkilöstön kanssa uudenlaisten toimintatapojen käyttöönottoa ja toimintojen
kehittämistä. Olen varma, että ammattitaitoinen sotevastaava tienaa kyllä oman
palkkansa.
Lehtomäki toivoo, että kaikki lisämäärärahaesitykset
menisivät hallituksen asettaman tasapainottamistyöryhmän kautta. Eiköhän Kalevi
ole niin, että määrärahoista päättää valtuusto. Olen miettinyt, mikä tällainen
ryhmä on? Byrokratiaa, Samaisia ihmisiä
istuu kaupunginhallituksessa. No, tuleehan sieltä kokouspalkkio.
Vielä hieman taloudesta. Lehtomäki kirjoittaa
investoinneista, joilla olisi vaikutusta tulokseen. Poistojen kautta kylläkin,
mutta vuosikatteen ollessa alijäämäinen, on syöty enemmän kuin tienattu. Vuoden
2016 tilinpäätös tullennee olemaan n. 4 milj.alijäämäinen. Tänäkin vuonna
(2017) syömävelkaa otetaan lisää lähes miljoona euroa. Vuosikatteen tulisi
kestää poistojen tekemisen.
Näillä ajatuksilla tällä kertaa.
Seuraava kirjoitukseni koskee sote- ja
maakuntauudistusta.
Pyhäjärvi 16.1.2017
Raija Leppäharju
kaupunginvaltuutettu, Pyhäjärvi ryhmä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti