torstai 1. joulukuuta 2016

TONTTUILUA JOULUN ALLA



TONTTUILUA JOULUN ALLA

Jolunaika lähestyy, tontut kurkkivat ikkunasta.
Otsakkeeni valinta koskee nyt muuta tonttuilua, nimittäin Pyhäjärven kaupunginvaltuuston yksimielistä päästöstä 3.10.2016 §66 vaatia Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen hallitukselta suorittaa erityistilintarkastusta vuosilta 2014 ja 2015.
Selänteen hallituksen tehtäviin perussopimuksen mukaan kuuluu toimeenpanna jäsenkuntien valtuustojen tekemät päätökset. (Perussopimus 8§ kohta 6). Edelleen hallituksen tehtäviin kuuluu laillisuuden valvonta ja taloudenhoidosta vastaaminen.
Perussopimuksen mukaan jäsenkuntien valtuustot käyttävät kuntayhtymän ylintä päätösvaltaa.
Mutta mitä sitten on tapahtunut tämän jälkeen.
1.     Kaupunginhallitus 21.11.2016 §350 on tehnyt seuraavan päätöksen:
Va. kaupunginjohtajan kokouksessa annettu päätösehdotus:

Kaupunginhallitus päättää, että Pyhäjärven kaupunki sitoutuu maksamaan PPKY erityistilintarkastuksen kustannukset, jos tarkastuksessa ei havaita, että viranhaltijat tai kuntayhtymähallitus ovat tahallisesti tai tuottamuksellisesti syyllistyneet toimintaan, josta on ollut merkittävää taloudellista tai toiminnallista haittaa kuntayhtymälle tai sen jäsenkunnille.

Pyhäjärven kaupunki tarjoaa selvitystyölle tilat, jottei kuntayhtymälle koituisi asiasta ylimääräisiä kustannuksia.

Pyhäjärven kaupungin näkemyksen mukaan kyseessä on alle kansallisen kynnysarvon suuruinen palveluhankinta, jonka toimeenpano voidaan aloittaa kuntayhtymän toimesta välittömästi. Kaupungin edustaja pääsee osallistumaan toimeksiantoneuvotteluihin erityistilintarkastuksen suorittavan tahon kanssa.

Päätös: Kaupunginhallitus hyväksyi va. kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.

2.     Kuntayhtymä Selänteen hallituksen esityslistalla 24.11.2016 esityksen keskeinen sisältö on:
Erityistilintarkastus tehdään, jos Pyhäjärven kaupunki sitoutuu etukäteen maksamaan tarkastuksen kustannukset, jos tarkastuksessa havaitaan. että viranhaltijat tai kuntayhtymän hallitus eivät ole tahallisesti tai tuottamuksellisesti syyllistyneet toimintaan, josta on ollut merkittävää taloudellista tai toiminnallista haittaa kuntayhtymälle tai sen jäsenkunnille. Erityistilintarkastuksen kustannuksiin huomioidaan ulkopuolisen asiantuntijan kustannusten lisäksi myös kuntayhtymän työntekijöiden tekemä selvitystyö.
Pöytäkirja ei em. kokouksesta ole vielä näkyvissä.

Saamani tiedon mukaan kuntayhtymän hallitus on valinnut erikoistilintarkastuksen suorittajan. Ja, että tarkastustyöhön osallistuvat kuntayhtymän johtaja Tuomas Aikkila ja talous- ja henkilöstöjohtaja Seija Kärkkäinen, sekä Pyhäjärveltä hallintojohtaja Henrik Kiviniemi. Ja kaiken lisäksi vielä, että tarkastustyö tapahtuu vasta tammikuussa.

Eihän se näin pitänyt mennä. Kuka/ketkä sotkevat asiaa. Eihän erityistilintarkastus voi olla puolueeton, jos mukana on henkilöt, jotka ovat tilivelvollisia! Itse itseään on helppo tarkastella.


Ihmettelen suuresti meidän kaupunginhallituksen päätöstä kyseisestä asiasta, joka oli kohdassa 1.  
”Kaupungin edustaja pääsee osallistumaan toimeksiantoneuvotteluin.” Mitähän tuollakin on merkitystä – pääsee toimeksiantoneuvotteluihin?
Sanoilla ”tahallisesti”, ”tuottamuksellisesti” ja ”merkittävää taloudellista tai toiminnallista haittaa”, on meidän kaupunginhallitus valitettavasti menetellyt siten, että maksu lankeaa meille. Jokainen osaa tiedostaa, että tahallisuus, tai tuottamuksellisuus on lähes mahdotonta näyttää toteen.
Mutta sittenhän on hyvä repostella mediaan uutisoinnilla: mitähän sitä tällaista vaadittiinkin? Näinhän se menee. Mitenkähän on, tuottaako eri palleilla istuminen aina erilaisen päätöksen?
Miksi valtuustomme yksimielinen tahto puolueettomasta tilintarkastajasta muuttuikin hallituksessa tällaiseksi päätökseksi?
No, toisaalta onhan noita eri asioita muuttunut matkan varrella ennenkin!

Kyllä nyt haisee, ja pahasti.  

Perussopimuksen mukaisesti kuntayhtymän tulee toteuttaa ja maksaa tarkastus. Em. näkemykseni perustuu perussopimuksessa lueteltuihin yhtymähallituksen tehtäviin ja
jäsenkuntien valtuustojen päätäntävaltaan.
Tarkastuksen suorittajana on oltava täysin ulkopuolinen, Pyhäjärven kaupungin hyväksymä ammattitaitoinen tilintarkastaja/tilintarkastajat.

Seuraava lainaus on va. kaupunginjohtaja Veikko Tikkasen laatima, Pyhäjärven kaupunginvaltuuston 3.10.2016 liitetietona, ja joka on ollut kaupunginhallituksessa 26.9.2016:

Koska erityistilintarkastuksessa on nyt lähdetty aivan poskettomalla tavalla liikkeelle, joutuu pakostakin ajattelemaan Selänne yhteistyötä.
Mielestäni menettely, joka ei tule olemaan puolueetonta, jos se toteutetaan edellä kerrotulla tavalla, on erittäin lähellä perussopimusrikkomusta, jonka näkemyksen on tuonut myös va. kaupunginjohtaja Veikko Tikkanen esille hänen kanssaan käymissäni keskusteluissa.
Ainekset eroamiseen kuntayhtymästä on olemassa. Yhteistyö edellytyksiä ja luottamusta ei mielestäni ole.
 

Lopuksi pari esimerkkiä siitä, mitä mm. pitää tarkastaa:
Pyhäjärven kaupungin osalle v. 2015 tilinpäätöksessä oli henkilöstömenoiksi kirjattu 11,9 milj. euroa.
Kuntayhtymän tilinpäätösten mukaan koko toiminnan ajalta koko yhtymän henkilöstökulut jaettuna henkilöstön määrällä, saadaan keskimääräiseksi vuosiansioksi n. 40.000,- euroa.
Sivistysjohtaja Jukka Lehtosaaren tekemän selvityksen mukaan (selvitys v. 2012) sote palveluiden hoitamiseen Pyhäjärvellä tarvitaan n. 220 henkilöä, mukana oli 4 vakituista lääkäriä. Näin on myös tämänhetkinen tieto henkilöstön tarpeesta.
220 x n. 40.000,- = 8,8 milj. euroa. Ero Selänteen laskuun on siten n. 3,1 milj. euroa!
Ja lasketaanpa vielä toisinpäin:  jos meidän henkilöstökulut ovat 11,9 milj. euroa, niin n. 40.000,- keskimääräisellä vuosipalkalla meidän osalle on jaettu kustannuksia 297 henkilön osalta! (297 x 40.000,-)
          Minä tulkitsen asian niin, että jos Pyhäjärvi hoitaisi sote-asiat itsenäisenä,
          säästöä tulisi n. 3 milj. euroa!
         
Viime valtuustossa kaupunginvaltuutettu Jorma Leskinen toi esille Kiuruveden sote-kustannukset. (nähtävissä Kiuruveden kaupungin sivuilta) Kiuruveden kustannukset ovat n. 780,- euroa asukasta kohden halvemmat, kuin meillä Pyhäjärvellä. Eli,  780,- x 5500 asukasta =  n. 4,3 milj.  mikä tarkoittaa sitä, että meidän osalle tulevat henkilöstömenot olisivat tuon verran pienemmät nykyiseen verrattuna!
          

Laboratoriokustannus tutkimusta kohden olivat tilinpäätöksen 2015 mukaan seuraavat:
Reisjärvi 5,14 €, Haapajärvi 3,35 € ja Pyhäjärvi 4,99 €. Mistähän nuo erot johtuvat?

Kuntayhtymän toiminnan tulee olla luottamuksellista, avointa ja rakentavaa, jotta sen toiminta olisi mahdollista. Näin ei taida valitettavasti olla.

Kaikesta huolimatta
Hyvää Joulumieltä kaikille!

Raija Leppäharju
kaupunginvaltuutettu
Pyhäjärvi ryhmä




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti