TONTTUILUA
JOULUN ALLA
Jolunaika lähestyy, tontut kurkkivat ikkunasta.
Otsakkeeni valinta koskee nyt muuta tonttuilua,
nimittäin Pyhäjärven kaupunginvaltuuston yksimielistä päästöstä 3.10.2016 §66
vaatia Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen hallitukselta suorittaa
erityistilintarkastusta vuosilta 2014 ja 2015.
Selänteen hallituksen tehtäviin perussopimuksen mukaan
kuuluu toimeenpanna jäsenkuntien valtuustojen tekemät päätökset. (Perussopimus
8§ kohta 6). Edelleen hallituksen tehtäviin kuuluu laillisuuden valvonta ja
taloudenhoidosta vastaaminen.
Perussopimuksen mukaan jäsenkuntien valtuustot
käyttävät kuntayhtymän ylintä päätösvaltaa.
Mutta mitä sitten on tapahtunut tämän jälkeen.
1. Kaupunginhallitus
21.11.2016 §350 on tehnyt seuraavan päätöksen:
Va. kaupunginjohtajan kokouksessa annettu
päätösehdotus:
Kaupunginhallitus
päättää, että Pyhäjärven kaupunki sitoutuu maksamaan PPKY
erityistilintarkastuksen kustannukset, jos tarkastuksessa ei havaita, että viranhaltijat
tai kuntayhtymähallitus ovat tahallisesti tai tuottamuksellisesti syyllistyneet
toimintaan, josta on ollut merkittävää taloudellista tai toiminnallista haittaa
kuntayhtymälle tai sen jäsenkunnille.
Pyhäjärven
kaupunki tarjoaa selvitystyölle tilat, jottei kuntayhtymälle koituisi asiasta
ylimääräisiä kustannuksia.
Pyhäjärven
kaupungin näkemyksen mukaan kyseessä on alle kansallisen kynnysarvon suuruinen
palveluhankinta, jonka toimeenpano voidaan aloittaa kuntayhtymän toimesta
välittömästi. Kaupungin edustaja pääsee osallistumaan
toimeksiantoneuvotteluihin erityistilintarkastuksen suorittavan tahon kanssa.
Päätös: Kaupunginhallitus hyväksyi va. kaupunginjohtajan
päätösehdotuksen.
2.
Kuntayhtymä Selänteen
hallituksen esityslistalla 24.11.2016 esityksen keskeinen sisältö on:
Erityistilintarkastus
tehdään, jos Pyhäjärven kaupunki sitoutuu etukäteen maksamaan tarkastuksen
kustannukset, jos tarkastuksessa havaitaan. että viranhaltijat tai kuntayhtymän
hallitus eivät ole tahallisesti tai tuottamuksellisesti syyllistyneet
toimintaan, josta on ollut merkittävää taloudellista tai toiminnallista haittaa
kuntayhtymälle tai sen jäsenkunnille. Erityistilintarkastuksen kustannuksiin
huomioidaan ulkopuolisen asiantuntijan kustannusten lisäksi myös kuntayhtymän
työntekijöiden tekemä selvitystyö.
Pöytäkirja
ei em. kokouksesta ole vielä näkyvissä.
Saamani tiedon mukaan kuntayhtymän hallitus on valinnut erikoistilintarkastuksen
suorittajan. Ja, että tarkastustyöhön osallistuvat kuntayhtymän johtaja Tuomas Aikkila
ja talous- ja henkilöstöjohtaja Seija Kärkkäinen, sekä Pyhäjärveltä hallintojohtaja
Henrik Kiviniemi. Ja kaiken lisäksi vielä, että tarkastustyö tapahtuu vasta
tammikuussa.
Eihän se näin pitänyt mennä.
Kuka/ketkä sotkevat asiaa. Eihän erityistilintarkastus voi olla puolueeton, jos
mukana on henkilöt, jotka ovat tilivelvollisia! Itse itseään on helppo
tarkastella.
Ihmettelen suuresti meidän
kaupunginhallituksen päätöstä kyseisestä asiasta, joka oli kohdassa 1.
”Kaupungin edustaja pääsee osallistumaan
toimeksiantoneuvotteluin.” Mitähän tuollakin on merkitystä – pääsee toimeksiantoneuvotteluihin?
Sanoilla ”tahallisesti”,
”tuottamuksellisesti” ja ”merkittävää taloudellista tai toiminnallista
haittaa”, on meidän kaupunginhallitus valitettavasti menetellyt siten, että
maksu lankeaa meille. Jokainen osaa tiedostaa, että tahallisuus, tai
tuottamuksellisuus on lähes mahdotonta näyttää toteen.
Mutta sittenhän on hyvä
repostella mediaan uutisoinnilla: mitähän sitä tällaista vaadittiinkin? Näinhän
se menee. Mitenkähän on, tuottaako eri palleilla istuminen aina erilaisen
päätöksen?
Miksi valtuustomme yksimielinen
tahto puolueettomasta tilintarkastajasta muuttuikin hallituksessa tällaiseksi
päätökseksi?
No, toisaalta onhan noita eri
asioita muuttunut matkan varrella ennenkin!
Kyllä nyt haisee, ja pahasti.
Perussopimuksen mukaisesti kuntayhtymän
tulee toteuttaa ja maksaa tarkastus. Em. näkemykseni perustuu perussopimuksessa
lueteltuihin yhtymähallituksen tehtäviin ja
jäsenkuntien valtuustojen
päätäntävaltaan.
Tarkastuksen suorittajana on oltava
täysin ulkopuolinen, Pyhäjärven kaupungin hyväksymä ammattitaitoinen
tilintarkastaja/tilintarkastajat.
Seuraava lainaus on va.
kaupunginjohtaja Veikko Tikkasen laatima, Pyhäjärven kaupunginvaltuuston
3.10.2016 liitetietona, ja joka on ollut kaupunginhallituksessa 26.9.2016:
Koska erityistilintarkastuksessa
on nyt lähdetty aivan poskettomalla tavalla liikkeelle, joutuu pakostakin
ajattelemaan Selänne yhteistyötä.
Mielestäni menettely, joka ei
tule olemaan puolueetonta, jos se toteutetaan edellä kerrotulla tavalla, on erittäin
lähellä perussopimusrikkomusta, jonka näkemyksen on tuonut myös va.
kaupunginjohtaja Veikko Tikkanen esille hänen kanssaan käymissäni
keskusteluissa.
Ainekset eroamiseen
kuntayhtymästä on olemassa. Yhteistyö edellytyksiä ja luottamusta ei mielestäni
ole.
Lopuksi pari esimerkkiä siitä,
mitä mm. pitää tarkastaa:
Pyhäjärven kaupungin osalle v.
2015 tilinpäätöksessä oli henkilöstömenoiksi kirjattu 11,9 milj. euroa.
Kuntayhtymän tilinpäätösten
mukaan koko toiminnan ajalta koko yhtymän henkilöstökulut jaettuna henkilöstön
määrällä, saadaan keskimääräiseksi vuosiansioksi n. 40.000,- euroa.
Sivistysjohtaja Jukka
Lehtosaaren tekemän selvityksen mukaan (selvitys v. 2012) sote palveluiden
hoitamiseen Pyhäjärvellä tarvitaan n. 220 henkilöä, mukana oli 4 vakituista
lääkäriä. Näin on myös tämänhetkinen tieto henkilöstön tarpeesta.
220 x n. 40.000,- = 8,8 milj.
euroa. Ero Selänteen laskuun on siten n. 3,1 milj. euroa!
Ja lasketaanpa vielä toisinpäin:
jos meidän henkilöstökulut ovat 11,9
milj. euroa, niin n. 40.000,- keskimääräisellä vuosipalkalla meidän osalle on
jaettu kustannuksia 297 henkilön osalta! (297 x 40.000,-)
Minä
tulkitsen asian niin, että jos Pyhäjärvi hoitaisi sote-asiat itsenäisenä,
säästöä tulisi
n. 3 milj. euroa!
Viime valtuustossa kaupunginvaltuutettu Jorma Leskinen toi
esille Kiuruveden sote-kustannukset. (nähtävissä Kiuruveden kaupungin sivuilta) Kiuruveden kustannukset ovat n.
780,- euroa asukasta kohden halvemmat, kuin meillä Pyhäjärvellä. Eli, 780,- x 5500
asukasta = n. 4,3 milj. mikä tarkoittaa sitä, että meidän osalle tulevat henkilöstömenot olisivat tuon verran pienemmät nykyiseen verrattuna!
Laboratoriokustannus tutkimusta
kohden olivat tilinpäätöksen 2015 mukaan seuraavat:
Reisjärvi 5,14 €, Haapajärvi
3,35 € ja Pyhäjärvi 4,99 €. Mistähän nuo erot johtuvat?
Kuntayhtymän toiminnan tulee
olla luottamuksellista, avointa ja rakentavaa, jotta sen toiminta olisi
mahdollista. Näin ei taida valitettavasti olla.
Kaikesta huolimatta
Hyvää Joulumieltä kaikille!
Raija Leppäharju
kaupunginvaltuutettu
Pyhäjärvi ryhmä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti