tiistai 20. joulukuuta 2016

Valtuusto 19.12.2016

Seuraavassa kooste, jonka esitin kaupunginvaltuustossa 19.12.2016, jonka perusteella esitin, että kaupungin talouden kannalta (ks. alempana olevia lukuja) on perusteltua, että Selänne menoista leikataan 1 milj. euroa. Asia aiheutti runsaasti keskustelua. Asiasta äänestettiin. Äänet menivät tasan 13-13, 1 tyhjää. Kokouksen puheenjohtajana toimi tämän asian kohdalla Jukka Tikanmäki. Hän äänesti, ettei leikata. Joten puheenjohtajan ääni ratkaisi.
Lopputulokseen en ole tyytyväinen. Merkitseehän se sitä, että kaupungin tilinpäätösten miinusmerkkisyys sen kun jatkuu.. jatkuu..
Kiitos 12 toista muulle, vastuuta kantavalle valtuutetulle, jotka kannattivat esitystäni!

Ja, tässäpä esitykseni perusteita:
KUNTA- JA SELÄNNELUKUJA

LÄHDETIEDOT: Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen vuosisopimus ja talousarvio 2017, Taloussuunnitelma 2018-19

Pyhäjärven kaupungin talousarvio 2017, Taloussuunnitelma 2018-19

TILIKAUDEN TULOS S. 38

2012              2013              2014              2015              2016              2017              2018              2019
43000,-          629.378         6.244.940,     -1.845.334,-  -4.397.550,    -1.847.402,- -2.018.675,-  -2.2
                     

Ali- ja ylijäämiin em. tulokset vaikuttavat seuraavasti:
v. 2014         v. 2015       v. 2016         v. 2017           v. 2018     v. 2019
+12,3 milj.      + 10,3        +5,9              +4,1             +2,1           -0,1

                      YLIJÄÄMÄT SYÖTY SITEN JOPA V. 2018 viim. v. 2019
 
LAINAKANTA s. 32

2011              2012              2013              2014              2015              2016              2017              2018
3 milj.           2,1                 1,7                 1,2                 10,4               17,9               20,9               23,0

511,-/as         365,-              291,-              215,-              1.885,-           3.296,-           3.769,-   4111,     

Lainakanta s. 111 KONSERNI

v. 2013        v.  2014            v.  2015                                                                                11,2 milj.       13,6 milj.        23,2 milj.

1947,-/as.      2.448,-/as        4.209,-/as

SUURI ON PERINTÖ LAINOJEN OSALTA!
 LAINOJA OTETTU KÄYTTÖTALOUSMENOIHIN!
Ja koska tulevan vuoden talousarvio on negatiivinen, joudutaan ottamaan lisää syömävelkaa!

HENKILÖSTÖMÄÄRÄT S. 56

2012              2013              2014              2015              2016              2017
213                224                213                193                229                235

                 Väestö ja tehtävät vähentyy, mutta henkilöstö lisääntyy?

SELÄNNELUKUJA TP SIVU 77

2014              2015              2016              2017             
24,1 milj.      24,7               n. 24,7           24,0
                  
VERTAILUA sotekuluista naapureihin                   tilinp. v. 2015

Kiuruvesi                           8588 as/33.820.000,- €                              3.938,- €/as
Kärsämäki                         2700 as/9 milj.€                                         3.333,-€/as
Pyhäjärvi                           5500 as/24,7 milj.€                                    4.490,- €/as

                      4490,- - 3938 =552,- x 5500 as. = n. 3 milj. enempi suhteutettuna Kiuruveteen
                      4490,- - 3333,-=1.157,- x 5500=6,6 milj. enempi suhteutettuna Kärsämäkeen
 
HENKILÖSTÖMENOT

Sivulla 72 todetaan Pyhäjärven osalta sotepalvelun henkilöstömäärä, joka on 227.
Jälleen yritän hahmottaa kokonaiskulua Pyhäjärven osalta. Tässä yhteydessä viittaa aikaisempaan laskelmaani v. 2015 henkilöstökuluista. Päädyn hieman yli 9 milj. euroon.
Henkilöstömenoihin oli budjetoitu 10,1 milj. euroa!
Koostan juttuni

1.      Tehtävä vain tarpeelliset investoinnit ja korjaukset

2.      Elinkeinojen elvyttäminen välittömästi

3.      Sotepalvelut omaan kuntaan/vaihtoehtoisesti perustettava Sote Oy, säästöjä syntyy vähintään 3,5 milj./vuosi. (Henkilöstömenoista, erikoissairaanhoidosta)

4.      Henkilöstömitoitus tarkistettava

 
Olemme vakavan paikan edessä. Edellä esiin tuotujen lukujen perusteella on pakko todeta – valitettavasti, Pyhäjärvi on menossa konkurssiin. Onko tämä tiettyjen tahojen tarkoitushakusuutta?  Näinkö valmistellaan Selänne kuntaa/Selänne Oy:tä?

ONKO SYYTÄ LOPETTAA KESKUSTELU PYHÄJÄRVEN SÄILYTTÄMISESTÄ?  MIKÄLI  NÄIN ON , ON SYYTÄ JATKAA YHTEISTUUMIN JA AVOIMESTI PYHÄJÄRVEN ”ALASAJO”.

TÄLLÖIN ON:

1.      Realisoitava kaikki kaupunkimme omaisuus (metsät, arvopaperit ym.)

2.      Kertynyt raha on jaettava kuntalaisten hyvinvointiin, koska heidän euroistaan on kyse

3.      Varojen sijoittaminen pikaisesti hyvinvointia palveleviin kohteisiin, niitä ovat: lasten ja perheiden palvelut (kodinhoitajat), vanhustyö (lisää käsiä), teiden kunnostaminen, asuntojen rakentaminen asukaslähtöisesti)

4.      Tämän jälkeen takki auki velkoineen johonkin… antaa muiden päättää

jk. tapahtuisikohan konkurssirikos

Tuskin, kun kunnallishallinnossa näyttää saavan tehdä vaikka mitä.

Kaiken tämän jälkeen voimme taputella toisiamme olkapäille, -me saavutimme sen – yhdessä!
Pyhäjärvi 20.12.2016

Raija Leppäharju
kaupunginvaltuutettu
Pyhäjärvi-ryhmä

jk. otan erittäin mielelläni vastaan kommentteja. puh. 0400-280790, raija@pjtili.fi

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti