maanantai 2. tammikuuta 2017

Kahdeksan vuotta keskusteluja?


Kahdeksan vuotta keskusteluja?
 

Pyhäjärvi säilyy kuntayhtymä Selänteessä. Kymmenen valtuutettua oli eri mieltä. Olin yksi heistä. Perustelin asiaa taloudellisilla seikoilla. En lähde niitä erittelemään ja toistamaan, koska olen aikaisemmissa blogeissani niistä kirjoittanut. Tiivistettynä: tänä vuonna on tulossa kaupungille n. 5 milj. alijäämää, ensivuodelle budjetoitu -1,8 milj. seuraavilla kahdelle yli 2 miljoonan alijäämät. Eli ylijäämät on menetetty 2-3 vuoden sisällä, minua huolestuttaa jo syvästi. Selänteen raskas organisaatio (en tarkoita käsipareja, jotka ovat arvokkaassa perusterveydenhoidossa, lasten- ja perheiden, sekä vanhusten parissa), ”tien” päällä olo, tiimit, kokoukset, palaverit jne. vie aikaa ja rahaa.
Uskallan väittää, että soteasioiden hoito omissa käsissä toisi monenlaisia hyötyjä taloudellisuuden lisäksi; oma työympäristö, johon voisi vaikuttaa, tutut asiakkaat, hyvä tuttu tiimityö ja sen kehittäminen, matkustamiset pois, pysyvät lääkärit ja hoitajat ym. Näin minulle ovat kertoneet monet, monet Selänteen palveluksessa olevat.

Valtuuston kokouksessa 29.12.2016  keskusteluun nousi myös va. Veikko Tikkasen erittäin ansiokkaasti tehty esitys, jonka hän oli tuonut hallituksen käsittelyyn.  Hallituksessa hänen esityksensä kaatui äänin 5-2. Kj. Tikkasen esityksen puolesta äänestivät Lehtinen ja Varis. Vastustajina olivat Kauranen, Leskinen, Tikkanen, Hynninen ja Karvonen.

Valtuustossa valtuutettu Ari Varis teki esityksen, joka pohjautui em. va. Veikko Tikkasen hallituksessa tekemään ehdotukseen.
Va. kaupunginjohtaja Veikko Tikkasen ehdotus oli:  kuntayhtymässä pysytään, mutta Pyhäjärven kaupunki päättää välittömästi ryhtyä neuvotteluihin Selänteen kanssa yhtymän perussopimuksen, taloudenhoidon ja raportoinnin saattamiseksi kuntalain ja yhtymän oman sisäisen valvonnan ja muiden ohjeiden säätämälle kannalle.

Nämä ehdotetut kohdat ovat: Sairaalaan käyttö, kansalaistoiminta ja terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, lääkäripalveluiden lisääminen pikaisesti. Valmistelutehtäviin on ryhdyttävä välittömästi, jotta asukkaiden sote-palvelut turvataan mahdollisimman kattavasti lähipalveluina.

Ehdotuksen puolesta äänestivät: Varis, Päivärinta, Kyllönen, Leppäharju, Puro, Koski, Jauhiainen, Liuska, Pietikäinen, Nurminen, Tammela, Tuikka ja Aulakoski. (13)

Tämä ehdotus ei passannut tietyille valtuutetuille: Kauranen, Rapo, Leskinen, Tikanmäki, Sarkkinen, Lehtomäki, Kauko Tikkanen, Piippo, Hynninen, Kangasharju, Pasi Korhola, Asko Torssonen ja Aimo Karvonen (13), jotka äänestivät esityksen kumoon. Puheenjohtaja (pitäjäneuvos) Sarkkisen ääni ratkaisi, että mikään ei muutu. Selänne jatkaa, me pumppaamme rahaa – siihen asti kun riittää.

Että näin.  Päivärinta vetosi hallituksen puheenjohtaja Kauraseenkin, että hän vetäisi hallituksen esityksen pois ja, että tehtäisiin kerrankin yksimielinen päätös. Sisältyihän Variksen ehdotukseen (pohjautui siis Veikko Tikkasen esityöhön) pelkästään hyviä asioita Pyhäjärven kannalta katsottuna.

Asko Kauranen sanaili, että asioista pitää keskustella Selänteen kanssa. Tämän lauseen olen kuullut Kauraselta kumppaneineen kymmeniä kertoja. No, herroilla on ollut siihen kyllä mahdollisuus! Miksi eivät ole keskustelleet? Ja jos ovat, tämäkö on tulos?

 Lääkäritilanne ei ole parantunut. ”Selänteestä” vastataan, että on huono saada Pyhäjärvelle lääkäreitä ja siksi olemme keikkalääkäreiden hoidettavina. Mikähän Pyhäjärvestä tekee sen huonomman kuin naapureista. Meillä on järvi ja monipuoliset harrastusmahdollisuudet. Väitän, ettei asian tiimoilta ole tehty juuri mitään. Kokeneiden lääkäreiden palveluita voidaan saada nopeastikin käyttämällä esim. palveluseteleitä perusvastaanottojen hankintaan. Yhteistyökykyiset ja neuvottelutaidon omaavat omat edustajamme hoitamaan aktiivisesti asiaa, ei siihen tarvita Selänteen porukkaa.

Sairaalan käytöstä
Sairaalan käyttämättä tai toisarvoiseen käyttöön jääminen on myös suuri taloudellinen riski. Mikäli lakimuutos, koskien sote järjestämistä tulee voimaan, maakunta voi vuoden 2021 jälkeen päättää, missä toimintayksikössä sote-palveluita tuotetaan. Sairaalan käyttäminen myös laajemman alueen akuuttiosastona ja monipuolisia lääkäripalveluja tuottavana toimintayksikkönä on enemmän kuin tarpeellista. Päättäjinä meidän tulee huolehtia, että olemme etujonossa esittelemässä uutta sairaalaamme. Valinnanvapaus- ja monituottajamalli luo mahdollisuuksia. Maakunta päättää pelveluntuottajat, jotka täyttävät valinnanvapauslain ja maakunnan omat laatukriteerit. Tässä ”skapassa” meidän itsemme, omana kuntana, on oltava aktiivisia. Huolestuttavinta on, että Selänne neuvottelee meidän puolesta, ja homma liukuu…. niin mihin?

Hyvää alkanutta vuotta !

Raija Leppäharju
kaupunginvaltuutettu

Pyhäjärvi ryhmä

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti