maanantai 16. tammikuuta 2017

Yhteisten asioiden hoidosta


Hyvä valtuutettu ajaa koko kunnan etua

Edellä oleva otsake on Yle Uutisvahti sivulta. Artikkeli perustuu Kunnallisalan kehittämissäätiön tekemään kyselyyn. Kyselyn mukaan 82 % vastaajista arvostaa sitä, että valtuutettu pitää yhteyttä äänestäjiin, ajaa määrätietoisesti näiden etua, on räväkkä, aloitteellinen ja esiintymiskykyinen. Hyvä kunnanvaltuutettu on ennen kaikkea itsenäinen ja ajaa koko kunnan etua.
Puolueuskollisuudella ei ole kyselyyn vastanneiden mielestä niin väliä, jos vain ehdokkaiden joukosta löytyy ns. hyvä tyyppi.

Tästä tuoreesta uutisoinnista tuli kimmoke kirjoittaa omia näkemyksiä em. asiasta ja vähän muustakin. Miten meidän valtuutetut ovat toimineet? Se on jokaisen itse arvioitava. Omalta osaltani olen lehdissä ja blogeissa parhaani mukaan kirjoittanut kiinnostavista päätöksistä ja siten pitänyt yhteyttä kuntalaisiin. Puoluekuriin en voi yhtyä silloin, kun se sotii minun näkemystäni vastaan.
Mielestäni pienissä kunnissa ei tarvita ollenkaan puoluepolitiikkaa. Olen varma, että jos Pyhäjärvelläkin valittaisiin valtuustoon henkilöitä, joilla on mahdollisimman paljon edellä lueteltuja ominaisuuksia, unohtamatta eri sukupuolet ja ennen kaikkea nuoret, päätöksentekokulttuuri muuttuisi.
Olisi mielenkiintoista, jos meillä tehtäisiin vastaava kysely.

Kalevi Lehtomäki reposteli kirjoituksessaan viime Pyhäjärven Sanomissa joulukuun valtuuston kokouksesta. Sanat ”keskusteluja” ja ”valmistelu” toistuivat kirjoituksessa toistamiseen. Ensimmäisessä kappaleessa hän toteaa: että ” valtuutetut on valittu päättämään. Ei keskustelemaan vain valtuustossa ja valittamaan menneistä asioista.” Minun mielestä valtuustonkokoukset ovat nimenomaan paikka, jossa valtuutettujen tulee saada ja pitää sanoa mielipiteensä käsiteltävään asiaan. Namo lähetykset kuntalaisille tulee avata, se toisi kaivattua avoimuutta asioiden käsittelyssä.  Valitettavasti näyttää siltä, että tällä valtuustokaudella Pyhäjärveä on ”tyhjennetty” määrätietoisesti. Päätökset tehdään pienessä piirissä sinulle minulle tapaan. Lisäksi Pyhäjärven asioista näytetään päätettävän myös Selänteen taholta.
Kalevi, puhut riitelystä. Kuka/ketkä riitelevät?  Puhut neuvotteluista. Nyt valtaapitävät ovat istuneet neljä vuotta, eikö tuona aikana ole ollut mahdollisuus neuvotella. Selännepalvelut kustannuksineen ovat hiertäneet perustamisesta lähtien. Kysyä sopii, ovatko kuntayhtymän edustajamme toimineet   Pyhäjärven ja pyhäjärvisten etuja ajaen. Erittäin valitettavaa on se, että kuntayhtymän hallitus ja johtavat viranhaltijat näyttävät tekevän tärkeitä päätöksiä, joista meille valtuutetuille tieto tulee myöhemmin, tai ei ollenkaan.
Lehtomäki kirjoittaa, että valtuustossa ”voimme antaa neuvottelijoille neuvoja, miten asiat Selänteessä pitäisi hoitaa”.  Toisaalla sanot, ettei valtuustoon tulla keskustelemaan, vaan päättämään asioista. Aika ristiriitaisia lauseita. Selänteen perussopimuksen valuviat tulee korjata välittömästi. Perussopimusta tulee noudattaa kaikilta osin. Joka vuosi tapahtuu vain niin, että talousarvio tulee kuntayhtymän päättämänä meille myöhemmin valtuuston käsittelyyn. Kyse on n. 25 miljoonan kuluerästä. Lehtomäen mielestä siitä ei saisi keskustella! Onko vastuullista kuitata kokouspalkkio pitämällä turpansa kiinni?
Edelleen Lehtomäki kirjoittaa, ettei ole vastuullista perätä 1 milj. säästöjä Selänteestä. Lehtomäki voi ottaa laskimen, varmuuden vuoksi sellaisen, jossa on paperirulla ja istua pöytään. On vain niin, että eri vuosien Selänteen tilinpäätösluvut antavat aihetta moniin kysymyksiin. Esim. henkilöstömenot Pyhäjärven osalta olivat v, 2014 yhteensä 11,2 milj. euroa, v.2015 tilinpäätöksessä 11,9 milj. euroa, joka merkitsisi arviolta noin 300 henkilön työpanosta sote asioiden hoidossa Pyhäjärvellä! Minulle on kyllä kerrottu, ja Jukka Lehtosaaren antaman selvityksen mukaan noin 220 henkilöä tarvitaan Pyhäjärven soteasioiden hoitoon. Lehtomäki voi katsoa Selänteen talousarviosta, että nyt on vuodelle 2017 jostain syystä budjetoitu 10,1 milj. Mitä tuo 1,8 miljoonan euron vähennys nyt sitten tarkoittaa? Miten tuo määräraha yht´äkkiä aleni????
Olemme kärvistelleet useita vuosia ilman vakituisia lääkäreitä. Selänteen edustajat ovat koettaneet saada meille lääkäreitä, miksi Selänteen edustaja? Jos meille haetaan lääkäreitä, on täysin selvää, että kaupungiltamme on oltava edustajat. On laadittava näyttävä ”tietoiskupaketti” paikkakunnastamme ja iloisen, positiivisen luonteen omaavat henkilöt vastaanottokaartiin.

Paikkakuntamme tarvitsee oman Selännevastaavan, Mielestäni hänen tehtäviinsä kuuluu laatia talousarvio meidän tilauksemme perusteella ja tuoda se valtuustomme päätettäväksi. Hänen tulee seurata tarkkaan Pyhäjärven budjetin noudattamista. Tärkeää on myös selvittää yhdessä henkilöstön kanssa uudenlaisten toimintatapojen käyttöönottoa ja toimintojen kehittämistä. Olen varma, että ammattitaitoinen sotevastaava tienaa kyllä oman palkkansa.
Lehtomäki toivoo, että kaikki lisämäärärahaesitykset menisivät hallituksen asettaman tasapainottamistyöryhmän kautta. Eiköhän Kalevi ole niin, että määrärahoista päättää valtuusto. Olen miettinyt, mikä tällainen ryhmä on?  Byrokratiaa, Samaisia ihmisiä istuu kaupunginhallituksessa. No, tuleehan sieltä kokouspalkkio.
Vielä hieman taloudesta. Lehtomäki kirjoittaa investoinneista, joilla olisi vaikutusta tulokseen. Poistojen kautta kylläkin, mutta vuosikatteen ollessa alijäämäinen, on syöty enemmän kuin tienattu. Vuoden 2016 tilinpäätös tullennee olemaan n. 4 milj.alijäämäinen. Tänäkin vuonna (2017) syömävelkaa otetaan lisää lähes miljoona euroa. Vuosikatteen tulisi kestää poistojen tekemisen.

Näillä ajatuksilla tällä kertaa.
Seuraava kirjoitukseni koskee sote- ja maakuntauudistusta.
Pyhäjärvi 16.1.2017
Raija Leppäharju
kaupunginvaltuutettu, Pyhäjärvi ryhmä

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti